Copyright 2017 Marilá Dardot
Represented by Galeria Vermelho (BRA) and Arredondo \ Arozarena (MX)

Ominosos

Ominosos 2018-09-13T20:30:39+00:00

Project Description

Loading...
21 Lead balloons
9.06 x 11.81 in (each)

When in 2014 the United States declared a migratory crisis considering the sudden increase of children detained on the US-Mexico border, and the first deportation of a group of children to San Pedro Sula, Honduras occurred, the very prestigious news agency Reuters reported the event with disconcerting ingenuity: “Looking happy, the deported children left the airport under a cloudy sky and a hot afternoon. One by one, they got on a bus, playing with balloons that had been given to them”. For Marilá Dardot, an artist whose attention is focused on the fragile intersection between language and its supports (the word, the page, the book, the wall) and who has explored the terms of that relationship in political speech and its discrepancies, that feeble and quiet signal of the return to innocence that expressed the tragedy of a hopeless journey. In reproducing these globes with the ominous weight of lead, Dardot alludes to the transnational resistance to recognize the shared responsibility of this exodus, as well as to the physical threats that chase migrants beyond their places of origin.

21 Balões de chumbo

23 x 30 cm (cada)

Quando, em 2014, os Estados Unidos declararam uma crise migratória, considerando o súbito aumento de crianças detidas na fronteira EUA-México, a prestigiada agência de notícias Reuters relatou a primeira deportação de um grupo de crianças para San Pedro Sula, Honduras, com desconcertante ingenuidade: “Parecendo felizes, as crianças deportadas deixaram o aeroporto sob um céu nublado e uma tarde quente. Uma a uma, pegaram um ônibus, brincando com balões que lhes haviam sido dados”. Para Marilá Dardot, uma artista cuja atenção se concentra na frágil intersecção entre a linguagem e seus suportes (a palavra, a página, o livro, o muro) e quem explorou os termos dessa relação na fala política e suas discrepâncias, esse débil e silencioso retorno à inocência expressou a tragédia de uma jornada sem esperança. Ao reproduzir esses globos usando o peso sinistro do chumbo, Dardot alude à resistência transnacional para reconhecer a responsabilidade compartilhada desse êxodo, bem como às ameaças físicas que perseguem os migrantes além de seus lugares de origem.

Project Details

Year: